KENAPA LUBANG HIDUNG ADA DUA?INI SEBABNYA..

MENGAPA LUBANG HIDUNG ADA DUA?

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan kanan.

Apakah fungsinya sama?

Sebenarnya fungsinya TIDAK sama dan dapat kita rasakan bezanya.

Sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).

Jika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

Jika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya.

Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.

Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk.

Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga CEPAT sekali marah.

Apakah Anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?

Sebelah kiri atau kanan?

Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, Anda akan merasa sangat lelah.

Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Pada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri.

Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh.

Saya terus melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.

Luar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allâh.

Silakan di-share untuk teman, sahabat, keluarga, dan lain-lain

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Inshaa ALLAH…..

Sumber: Ustaz Ahmad Nasir https://goo.gl/JOot0O

Pernah bertanya gak kenapa lubang hidung kita ada dua?
Kenapa gak satu aja dengan ukuran yang lebih besar?

Tentu saja semua itu tidak lepas dari tujuan Tuhan mencipta sesuatu. Sesuatu diciptakan pasti ada tujuan dan manfaatnya.
Ternyata eh ternyata pertanyaan konyol ini bisa dijawab secara ilmiah lo…. Hidung meskipun terlihat sama ternyata memiliki perbedaan struktur, salah satunya memiliki saluran nafas yang besar dan yang lain memiliki saluran nafas yang kecil. Udara yang melewati saluran pernapasan yang kecil bergerak dengan lambat, sebaliknya udara yang melewati saluran pernapasan yang besar akan bergerak cepat.

Dunia kesehatan juga telah mebuktikan secara klinis bahwa lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan udara panas dan lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan udara dingin. (Sebelah kanan mewakili matahari panas dan sebelah kiri mewakili bulan dingin). bisa dikatakan ada perbedaan antara dua lubang hidung, lubang hidung kanan dan kiri.

Dua sifat berbeda ini dimanfaatkan untuk terapi sakit kepala. Caranya, ketika kita merasa sakit kepala misalnya saja pusing, kita tutup saja lubang hidung sebelah kanan dan bernafas menggunakan lubang hidung sebelah kiri selama kira-kira 5 menit. Jika lelah,bisa mengganti menutup lubang hidung sebelah kiri dan bernafas menggunakan lubang hidung sebelah kanan. Efek akan semakin terasa jika dilakukan lebih dari 5 menit.

benar atau tidak, panas dingin ini katanya juga ada hubungannya dengan tingkat kesabaran laki-laki dan perempuan. perempuan lebih banyak bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri yang mengeluarkan udara dingin sementara laki-laki lebih banyak menggunakan lubang hidung sebelah kanan yang mengeluarkan udara panas. Itu sebabnya perempuan lebih sabar daripada laki-laki.

Kedua lubang hidung ini masing-masing memiliki kemampuan dalam mencium bau. Lubang hidung dengan saluran pernapasan yang kecil dalam beberapa kasus akan sulit mendeteksi bebauan yang cepat hilang, maka ini akan menjadi tugassi saluran besar. Begitu pula sebaliknya jika si saluran besar tidak bisa mengenali bau tertentu maka akan menjadi tugas si saluran kecil.

Jadi,intinya kedua lubang hidung kita ini serupa tapi tak sama dan saling melengkapi.

Syaitan dan Lubang Hidung

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: “Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur.” (riwayat Muslim)

Berikut dipaparkan tulisan kiriman dari seorang teman mengenai hidung sebagai sketsa yang merehatkan minda dan fikiran. Maaf sekiranya paparan ini mungkin menyinggung perasaan sesetengah pihak.

Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macam mana bentuknya, kenalah kita ambil tahu sikit.

Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak.

Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis, kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.

Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan.
Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur. Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya. Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita, macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)

Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur. Cara nak membersihkannya, Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil, bersihkanlah perlahan-lahan.
Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal, boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam serombong kapal daa. Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah. Setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing).

*Sumber dari isuhagat1.blogspot.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*